winterbanden sneeuw all season banden

Welke autobanden in de winter?

De autobanden zijn erg belangrijk. Zij zijn verantwoordelijk voor het raakvlak tussen wegdek en voertuig. Indirect hebben de banden een zeer grote invloed op de veiligheid van jou en je medepassagiers, maar ook op de prestaties van de je auto. Denk aan het optrekken, maar ook de remweg en het bochtenwerk. Rubber reageert op de weersomstandigheden en dan met name de temperatuur. Denk aan de Formule 1 auto’s die hun banden opwarmen voor meer grip of een band met een speciaal profiel nemen voor het natte asfalt. Autobanden werken niet anders. Omdat wij, in tegenstelling tot in de F1, ook op sneeuw rijden. Zijn er speciale winterbanden ontwikkeld. Er is inmiddels een derde type band hard in populariteit aan het stijgen. Alles over de beste autobanden voor in de winter vindt je in dit blogbericht.

Zomerbanden

Zomerbanden, of beter gezegd de oorspronkelijke banden, bestaan al 3000 jaar. Waar zij eerst van staal kennen we de rubberen banden sinds 1867. Deze was massief en de eerste rubberen luchtband zoals we die nu kennen als autoband is in 1895 toen de gebroeders Michelin een lucht gevulde autoband gebruikten bij een race in Parijs. De band kennen we tegenwoordig als zomerband en is ontwikkeld om te presteren bij gematigde tot hete temperaturen. Bij sneeuw en ijs presteren deze banden echter ondermaats waarna er een behoefte is ontstaan naar een ander type band. De band die we nu kennen als winterbanden.

Winterbanden

Winterbanden zijn speciaal ontwikkeld voor het rijden op koud asfalt en stammen uit het jaar 1934. De winterbanden van nu presteren bij 7 graden en lager beter en zijn daarnaast veel veiliger dan zomerbanden. Daardoor zijn zij onmisbaar bij het winterklaar maken van je auto. Naast een aangepast profiel met lamellen voor meer grip op regen, modder en sneeuw, is de rubbersamenstelling van winterbanden afgestemd op koude temperaturen. Bij vriestemperaturen kan de remweg, wanneer je 50 km/u rijdt, van een winterband op sneeuw al 30 meter korter zijn dan bij een zomerband aldus Michelin. Je kunt wel bedenken wat een impact dit heeft, zeker wanneer je harder dan 100km/u rijdt. Het rijden in de winter met zomerbanden kan gevaarlijke situaties opleveren. Andersom is het ook niet ideaal. Wanneer je met winterbanden in de zomer rijdt verbruik je meer benzine en slijten je banden veel harder. Veel mensen hadden altijd twee setjes banden voor in de zomer en winter. Dit bracht veel kosten met zich mee. Tegenwoordig worden de zogenoemde all season banden steeds beter en populairder. Een middenweg tussen zomer en winter.

All season banden

All season banden zijn zover ontwikkeld dat ze tegenwoordig erg goed presteren in zowel de zomer als de winter tussen temperaturen van meestal -10 tot +30 graden celcius. Ze zijn stiller, beter voor het verbruik en op alle vlakken sterk verbeterd. Hierdoor zijn de all season banden nu de ideale oplossing voor de meeste mensen. Ook krijgen zij steeds vaker het 3PMSF-symbool (Three Peak Mountain Snow Flake, Alpine- of sneeuwvlok symbool). Dit geeft aan dat zij veilig zijn in winterse omstandigheden. Dit symbool is in sommige landen verplicht bij bepaalde omstandigheden. Denk aan Duitsland en Oostenrijk. Tenzij je voor langere tijd de bergen met sneeuw in gaat, of naar een land waar de temperaturen langdurig boven de 30 graden ligt, bieden de all season banden de ideale oplossing. Wist je dat de wegenwacht ook gebruik maakt van all season banden?

Levensduur van je autobanden verlengen

Welke banden je ook onder je auto hebt, wanneer je een langere levensduur van je banden wilt, wil je het rubber sterk houden en voorkomen dat ze uitdrogen door uv-straling in de zomer, of zout in de winter. Met bandenzwart van Turtle Wax hou je het rubber van je autobanden in topconditie. Daarnaast blijven je autobanden mooi zwart. Bekijk de beste Turtle Wax Wet ‘n Black Tireshine of lees hier meer over de voordelen van bandenzwart.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *